2/6-09

igår kväll när jag stod och borstade tänderna så var det en tanke som slog mig.
när jag står där med tandkräm i hela munen, och har precus använt massor med olika krämer
som får mig att känna mig som en ny människa.
Då tänker jag plötsligt på att , i en annan del av denna världen, i ett annat land, i en annan stad där
står det kanske en tjej i samma ålder som mig som har det mycket värre än vad jag har det.
Denna tjejen måste kanske själv ta ansvar för sina syskon för att henens föräldrar kanske inte lever,
hon måste se till så att hennes syskon får mat varje dag, så att de har tak över huvudet. Hon måste
städa varje dag för att det ska se rent ut, och hon måste laga mat till sina syskon. Även om de inte har
så mycket mat så måst kanske denna tjejen ge sin mat till sina syskon för att de ska bli mätta. Även om
hon själv är jätte hungirg så måste hon ge det till sina syskon för att de ska bli starka och kunna hjälpa henne
när hon blir svag. I denna vardag så finns det inget som heter " jag mår inte bra, jag skiter i skolan idag" , det finns
inget som gör så att de skiter i allt ansvar för en dag för att de inte mår så bra. Om denna tjej skulle göra det då
skulle kanske ett helt hushåll rasa.

Nu står jag här hemma i Sverige, och jag har nästan allt. Jag har en familj som tar hand om mig. Jag har en skola
att gå till varje dag, och jag har vänner som alltid fins där och framför allt så har jag pengar och mat så att jag klarar
mig. Trots detta så klagar vi på hur vi lever,
det är kanske ingen god mat i skolan, det är tråkigt i skolan och det är jobbigt att ta så mycket ansvar.
Men då tänker jag på denna tjejen som är precis lika gammal som mig.
Det är inte självklart att hon får mat för dagen, Det är verkligen inte självklart att hon har en utbildning som hon
kan gå på, det är inte självklart att hon klarar av dagen och pengar är verklgien inte sjävklart i hennes vardag.
En sådan enkel sak som exempelvis födelsedagar, att det är folk som ger en presenter och ställer till med fest
det är inte självklart för denna tjejen.

Jag önskar verkligen att alla kunde leva ett liv som mig, jag säger inte att jag har det jääte perfekt men jag har verkligen
INGENTING att klaga på. Jag har allt som jag behöver.
Denna tjejen som sitter i ett annat land, hon är troligen starkare än vad jag någonsin kommer att bli.

Jag får nästan lite dåligt samvete när jag själv klagar eller när jag hör någon annan som klagar på saker
som är självklart för oss men inte självklart för alla andra. Jag tycker att alla ska tänka denna tanken när det
är någon som går fel, eller då ni inte får som ni vill.

Jag har bestämt mig för att abslout ge bort pemgar till en tjej eller en kille som lever i denna situationen som
jag precis har beskrivit när jag blir stor. abslout!

Lite tankar ifrån mig, ha en fin kväll!

Kommentarer
Postat av: Mathias

Fisen goes deep thinking =D<33

2009-06-03 @ 21:30:59
URL: http://kungmatte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0